Sidst opdateret den 21. Oktober 2022.
B-82 og DBU's Børnesyn
B-82 har i mere end 40 år fungeret som en bredde fodboldklub for børn, unge og voksne. Vores
vision lyder:
”Det sociale og glæden ved at spille fodbold er i højsædet. Alle spiller kampe, og ingen er faste
bænkevarmere. Vores filosofi omkring fodbold er, at det sociale og glæden ved at spille fodbold giver
et fasttømret hold med et godt kammeratskab. Et fornuftigt sammensat trænerteam omkring hvert
hold med masser af boldleg giver et homogent hold, sammenhold og venskab, hvor resultaterne ikke
er det eneste der tæller.”
I fodboldklubben B-82, Virum, arbejdes der for og med bredden i fodbold. Det betyder ikke, at
klubben, eller rettere holdene i klubben, ikke har ambitioner, for det har man. Men ambitionerne
følger holdene og den diversitet som er på de enkelte hold. Det gælder ikke om at man skal være
den bedste i den bedste række. Holdene er baseret på individernes kunnen og det som vi kan
udvikle dem til som hold.
Da vi første gang hørte om DBU's ”Strategi for Dansk Børnefodbold” klappede vi derfor i vores
hænder, vi havde følelsen af, at DBU havde været på besøg, så meget ligner strategien den måde vi
arbejder på i dagligdagen.
Derfor er det da også helt naturligt at B-82 har indgået en samarbejdsaftale med DBU om at indgå i
et klubudviklingsforløb, der har til formål at gøre klubben til DBU Børneklub.
Det vil kræve at vi få dokumenteret alt omkring vores børnefodbold og det er vi derfor gået i gang
med.
Her på vores hjemmeside vil vi opbygge et helt afsnit omkring DBU's Børnesyn og deraf afledte
emner.
Vi er ikke i tvivl om, at når I løbende får læst dette, vil I nikke genkendende til at ”det er det vi altid
har gjort”, nu er det bare på tryk.
DBU's ”Strategi for Dansk Børnefodbold” er rettet mod børn i alderen 4-12 år, altså det vi også
kalder U5-U13, her i klubben synes vi også at vi udøver rigtig meget af strategien på vores
ungdomshold, senior- og Fitnesshold.
Derfor, følg med her på siderne, læs, forstå, stil spørgsmål og lad dig måske inspirere til at deltage i
klubbens arbejde med de dejlige børn, unge og ældre.
Hvad er DBU''s Børnesyn? (delvis uddrag fra DBU's
hjemmeside)
Med DBU's Børnesyn sættes fodboldbørns behov og udvikling i centrum, og det er forbundets
børneværdigrundlag, som skal sikre, at fodboldbørn overalt i Danmark har samme rettigheder.
Børnesynet er til for at give alle fodboldbørn lige muligheder og positive oplevelser hver gang de
spiller fodbold.
DBU's Børnesyn er ikke en lov, som man kan dømmes og straffes efter. I stedet er den en række
værdiretningslinjer, som de voksne ansvarlige, der organiserer børnefodbold, har en etisk pligt
overfor børn til at efterleve.
Det nye børnesyn vil påvirke og aflede nye effekter, som vil justere på, hvordan vi i dag agerer f.eks.
med hensyn til klubskifter, tilbud om ekstra træninger til alle børn, mulighed for større fleksibilitet,
forventning om at børnetrænere vil lade sig uddanne for blot at nævne nogle.
DBU's nye Børnesyn består af 12 rettigheder og 10 børneløfter.
Med inspiration fra FN's børnekonvention beskrives barnets grundlæggende rettigheder til fodbold
og de suppleres med børneløfterne som er handlingsanvisende for, hvordan børnetræneren og
andre voksne pædagogisk arbejder med børnene i fodboldmæssige sammenhænge.
Børnesynet er tænkt til at bidrage til at skabe en stærk kultur og bringe aktørerne i børnefodbolden
sammen. Skabe en kultur der sikrer en fælles forståelse, sikrer sammenhængskraft og fælles
retning i dansk børnefodbold med børnenes ret i centrum.
Børnesynet vil altid kunne hjælpe os med at finde vej og finde hjem igen, også når vi er faret vild, og
det vil huske os på, at børn er mennesker, der er på vej, og at vi derfor må træde varsomt.
DBU's Børnerettigheder
DBU's børnerettigheder er spillerens grundlæggende rettigheder som barn, som skal respekteres
og efterleves.
1) Alle børn har ret til fodbold
- Fodboldledere og trænere skal sikre kvalificerede fodboldtilbud til alle børn, der viser interesse for at spille fodbold
- Ingen børn må afvises af fodbolden
2) Alle børn har ret til fodbold uden nogen form for diskrimination
- At alle børn har ret til fodbold uden nogen form for diskrimination, betyder nemlig, at ingen
favoriseres eller udelukkes på grund af for eksempel deres køn, hudfarve eller kompetencer
med bolden. Det betyder for eksempel, at pige- og drengehold har lige meget ret til at spille
på de bedste baner, at første- og tredjeholdet har lige meget ret til materialer,
træningstilbud og økonomiske ressourcer fra klubben, og at alle fodboldbørn i klubben har
lige adgang til uddannede trænere.
- Alle børn har også lige meget ret til at blive tilbudt at spille kamp og til lige meget spilletid i
den enkelte kamp uanset deres fodboldmæssige kompetenceniveau.
Det tidligere Halvdelen Af Kampene-princip (HAK-princippet) er erstattet med princippet om
Lige Meget Spilletid. Det går, som navnet antyder, ud på, at alle børn skal tilstræbes at spille
lige meget i alle kampe - det har de simpelthen lige meget ret til. Formålet er ikke, at
trænerne skal stå med lommeregneren og stopuret fremme for at sikre, at alle spillere får
lige mange sekunder på banen, men det nye princip handler om, at trænerne bliver endnu
mere opmærksomme på at fordele spilleminutterne bredt ud.
”Det er vigtigt at forstå intensionen med tiltaget om lige meget spilletid til alle børn i den
enkelte kamp. Dette værdiprincip er en rettesnor og en hjælpende hånd til trænerne. Der kan
selvfølgelig være tilfælde, hvor princippet ikke bruges, fx når der er skadede, trætte eller
overophedede spillere, og det er altid hensynet til det enkelte barn, der skal veje tungest. Men
princippet om Lige Meget Spilletid må aldrig tilsidesættes af træneren for at jagte et resultat.
Det er lige netop resultatfodbold-mindsettet, vi skal væk fra i børnefodbolden. Alle
børnefodboldkampe er udviklingskampe. Alle spillere har ret til lige meget spilletid uanset
deres niveau på kuglen” forklarer Jesper Jacobsen, teamleder for DBU Børnefodbold.
3) Alle børn har ret til, at udvikling sker på deres præmisser
- Udvikling skal ske på det enkelte barns præmisser, vi voksne skal væk fra et naturligt
mindset om, at resultatet af en kamp er det vigtigste. Alle børnefodboldkampe er
udviklingskampe, og udviklingen skal ske på barnets præmisser eller sagt med andre ord
med mindre voksenstyring.
- Vi voksne skal huske at se, spørge og lytte til børnene, så udvikling og læring sker gennem
leg, samhørighed og medbestemmelse. Det gælder både til træning og til kamp, hvor det er
vigtigt, at træneren inddrager børnene, så de selv kan understøtte, tænke og handle. Når
børn udforsker spil og aktiviteter sammen, vækker det deres engagement og giver dem
følelsen af samhørighed og hjælper dem med at påtage sig en vis grad af ejerskab for
spillet og fællesskabet.
4) Alle børn har ret til, at deres forældre ses som ressourcepersoner
- Forældre skal ses og behandles som ressourcepersoner, da det er med til at sikre et godt
børneliv.
- Forældre er nogle af de vigtigste personer i et barns liv, og når børns behov og rettigheder
skal sættes i centrum, er inddragelse af forældre helt essentiel. Forældre skal af de
ansvarlige voksne i fodbolden ses som ressourcepersoner. Fodboldbørn har ret til, at der
sker en kommunikation og et samspil mellem de voksne i fodboldklubben og børnenes
forældre, fordi det er væsentligt i forhold til at kunne varetage børns tarv bedst muligt.
Forældre kan vejlede deres børn i forhold til børnenes motivation, evner og
udviklingsmuligheder og har kendskab til alle barnets livsarenaer. De skal ses som
ressourcepersoner og nøglesamarbejdspartnere.
5) Alle børn har ret til et godt børneliv
- Selvom børnene er i fodboldklubben, fordi de godt kan lide at spille fodbold, skal vi voksne
huske, at fodboldbørn ikke kun er fodboldspillere. De er først og fremmest børn. Det er
vigtigt, at vi som voksne ansvarlige ser børnene som individer og ikke kun som
fodboldspillere. Det betyder, at vi skal være interesserede i og med fordel kan kende til
andre områder af barnets liv, så vi kan sikre, at klublivet bliver en del af et samlet balanceret
børneliv.
- Kend dine spillere
Som træner skal man altså kende sine spillere også på et menneskeligt plan, så man kan
være med til at sikre et godt børneliv.
Et godt råd til trænere kan være at lade træningen begynde ved boldpumpen og ved
klargøringen af de materialer, som skal med ud på banen. Her kan man som træner lære
meget om sine spillere. Her kan der nemlig skabes et rum til den uformelle og hyggelige
snak med en eller flere spillere, og man lærer hinanden bedre at kende uden, at det
nødvendigvis handler om fodbold. Mange børn er vilde med at fortælle og spørge løs, og
som træner kan du selv spørge dem, der ikke af sig selv fortæller fx på vej ud på banerne og
tilbage igen.
Dette element er ikke kun for børnenes skyld. Som træner kan du lære meget af og om dine
spillere gennem observation og interaktion. På den måde kan du blive klogere på, hvordan
din næste guiding eller udfordring af den enkelte spiller kan gribes an.
6) Alle børn har ret til at være en del af noget større
- Når man som barn gerne vil ind i fodboldens fællesskab, har man ret til at blive en del af
noget større. Man skal registreres og inkluderes i fodboldfællesskabet både fysisk og
digitalt, så man bydes godt velkommen i klubben.
- Det betyder, at I som klub skal sikre, at alle børn inkluderes i fodboldens verden på en rigtig
god måde. Først og fremmest kan I arbejde med, hvordan jeres procedure for at tage imod
nye børn er. Sikrer I for eksempel, at de og deres forældre får en grundig rundvisning i
klubben, så de kender klubhuset, omklædningsrummene og de forskellige baner, I har? For
jer er der ingen tvivl om hvilke omklædningsrum, der bruges til hvad, og hvilken bane der er
bane 4, men viden herom er måske ikke helt så lige til for nye ansigter i klubben.
- Derudover er det også vigtigt, at børnene og deres forældre inkluderes i det digitale
fællesskab. De skal for det første meldes rigtigt ind i klubben. Derudover skal de have
adgang til og introduktion til jeres systemer, som I bruger i hverdagen. Det kunne fx være
KampKlar.
Alle disse ting er med til at sikre fodboldbørns ret til at være en del af noget større.
7) Alle børn har ret til at være på dannelsesrejse
- Alle børn har ret til at være på dannelses- og læringsrejse igennem deres barndom - også
når de er til fodbold. Det vil sige, at børn har ret til at erhverve sig livsfærdigheder, hvilket fx
sker når de indgår i konflikter. Dette sker fra tid til anden, når de er til fodbold, og her skal vi
som voksne ansvarlige i fodbolden hjælpe dem godt på vej.
Børn har altså ret til at fodboldmiljøet udover at gøre dem fodboldkyndige også bidrager til
at gøre dem livsduelige og give dem selvindsigt. Børn er i gang med deres karakterdannelse
og lærer at forstå dem selv som menneske og samtidig forstå andre, også når de er til
fodbold. Fodbolden skal være et forpligtende fællesskab med demokratiske værdier og
tydelige normer. På den måde sikrer vi, at vi hjælper børnene på deres dannelses- og
læringsrejse.
Fodbold giver nemlig vigtige livsfærdigheder, hvis børnene oplever et miljø, hvor de gennem
det at gå til fodbold også trænes i at tale og lytte, trænes i at få venner og bibeholde venner,
trænes i at vise initiativ og få lov til at finde på og stille spørgsmål.
Det kan du gøre som træner:
Her er nogle eksempler på, hvordan du kan bidrage til ikke kun at træne børnenes
fodboldfærdigheder men også deres livsfærdigheder:
- Du kan gøre spillerne til aktive bidragsydere. Det gør du ved at få børnenes input og forslag.
- Du kan give børnene ansvar. Det gør du fx ved at tilskynde til, at klargøring og oprydning før
og efter træning er en fælles opgave, eller ved indimellem at lade spillerne selv finde på nye
spil eller træningsøvelser og afprøve, om de virker.
- Du kan vise en ægte interesse for spillerne. Det gør du ved at sikre, at du taler med dem en
til en.
- Du kan tilskynde til engagement og refleksion. Det gør du ved at stille børnene spørgsmål.
- Du kan fremme kammeratskabet på holdet ved at variere grupperne og parrene og lade
spillerne opbygge en relation med så mange forskellige holdkammerater som muligt.
8) Alle børn har ret til selv at vælge
Børn er forskellige. Nogle børn vil kun fodbold, mens andre børn vil andet end kun fodbold. Det skal
vi rumme i fodbolden. Ifølge DBU's børnerettigheder har alle børn nemlig ret til selv at vælge.
Fodboldbørn har ret til at vælge også at gå til andre fritidsaktiviteter, uden at det påvirker, hvordan
de inkluderes i fodbolden af de voksne ansvarlige. Alle fodboldbørn har lige meget ret at være en
del af fodboldens fællesskab og komme med til kampe og ekstra træninger, hvis de ønsker det.
Voksne i fodboldklubben skal også anerkende, at børnene selv har ret til at vælge hvilken klub eller
klubber, de gerne vil spille i. Det er dog vigtigt at understrege, at forældrene er vigtige
ressourcepersoner i sådanne valg. Det vigtigste er, at barnet sættes i centrum for klubvalget. Der
kan være mange dilemmaer i forhold til valg af klub fx i forhold til kørselsafstande, kammerater,
tilstrækkeligt med træningstilbud osv.
9) Alle børn har ret social sikkerhed
Børnene i klubben skal kunne føle sig trygge ved de voksne, der har en tilknytning til klubben. Ingen
fodboldbørn må opleve svigt, krænkelser eller overgreb. Det er vigtigt for barnet at vide, hvad der
kan accepteres, og det er afgørende, at de ansvarlige voksne, der organiserer børnefodbold, kan og
vil skabe trygge miljøer. Det er en grundlæggende børnerettighed, som er en del af DBU’s børnesyn.
For at sikre børnenes sikkerhed opfordres alle fodboldklubber med børnefodbold til at lave en
børnepolitik. Sådan en kan blandt andet rumme en omklædningsrumspolitik, en politik vedrørende
brug af mobiler og sociale medier.
10) Alle børn har ret til børneopdragelse
Mange vil nok mene, at opdragelse er forældrenes ansvar, og fodboldlæringen er fodboldtrænernes
ansvar. Men DBU's nye børnerettigheder siger, at alle børn har ret til børneopdragelse - også i den
tid de bruger i fodboldklubben.
Denne nedskrevne børnerettighed betyder, at de ansvarlige voksne i fodbolden skal vise sig som
venlige ledere, som laver et rum med tydelige normer, struktur og kommunikation, og derigennem
påtager de voksne i fodboldklubben sig et opdragelsesansvar. I den tid børnene bruger i
fodboldklubben, er det de voksne i klubben, der er børnenes primære voksne, og derfor skal fx
trænere også turde at være tydelige om sine egne grænser og bryde ind og sige fra, når noget
opleves som forkert opførsel fra barnet.
Som træner er du rollemodel for, hvordan I taler til hinanden på holdet. Du kan være medudvikler af
børnenes livsfærdigheder og styrke deres opdragelse ved at tilskynde til respekt, sportsånd,
kammeratskab, teamwork og god trænings- og kampetik.
Det er vigtigt, at børnene kender til reglerne i klubben og på fodboldbanerne, og når de overskrides,
er det vigtigt, at de voksne gør opmærksom på dette på en ordentlig og respektfuld måde, så
børnene kan lære af det.
11) Alle børn har ret til, at der bliver ført periodiske tilsyn med deres trænings-
og kampmiljøer
For at sikre at alle børn får positive oplevelser hver gang de spiller fodbold, er det vigtigt, at der
bliver ført periodiske tilsyn med børnenes trænings- og kampmiljøer. Det har børnene faktisk ret til
ifølge DBU's børnerettigheder.
Som klub skal I for at være tro mod DBU's børnestrategi derfor engagere en ansvarlig person, som
har føling med, hvordan fodboldmiljøet både til træning og kamp udvikler sig eller ikke udvikler sig
for børnene i klubben.
Det kan fx være en børneudviklingstræner, der sikrer et godt læringsmiljø for børnene ved at træne
børnetrænerne, så de kan give alle børn nogle endnu bedre fodboldoplevelser.
En børneudviklingstræner er klubbens garant for, at klubbens børnetrænere klædes på
fodboldfagligt og pædagogisk til at kunne varetage den daglige børnefodboldtræning. En
børneudviklingstræner har til opgave at understøtte alle klubbens børnetrænere fagligt på banen og
hjælpe med at skabe en forældrekultur, hvor forældre er oplyste og oplever sig mødt positivt.
12) Alle børn har ret til at DBU's 10 børneløfter overholdes
DBU's 10 børneløfter sætter hovedsageligt fokus på pædagogikken i fodboldklubben.
De tre første løfter er værdiløfter, mens de syv sidste løfter er midler til at understøtte de tre
værdiløfter.
DBU's Børneløfter
DBU's børneløfter består af 3 værdiløfter samt 7 løfter der er midler til at understøtte de tre
værdiløfter.
Værdiløfter
Vær børnefokuseret betyder
At jeg altid har den bedste interesse for børnene og lytter til dem. Jeg ved hvorfor, jeg gør, som jeg
gør, og jeg ved, hvad der skal til for at inspirere børn. Jeg ved, at børnefodbold handler om
børnenes udvikling og lyst, og hvad de har brug for, og ikke handler om de voksne. Jeg tror på, at
alle fodboldbørn gerne vil lykkes. Når de ikke kan eller gør, hvad jeg forventer, er det fordi de ikke
har lært det endnu. Nogen børn mere end andre oplever en følelse af utilstrækkelighed, når noget
er svært. Jeg vil møde alle fodboldbørn med tydelige og anerkendende forventninger og sikre, at de
hver især udfordres tilpas i overensstemmelse med barnets alder og modenhed.
Vær holistisk betyder
At jeg først og fremmest vil understøtte og hjælpe børn med at udvikle sig ikke bare som
fodboldspiller, men som hele mennesker. Jeg ved at børn også har psykologiske og sociale behov
og som skal vægtes højere end hurtig udvikling til en dygtig fodboldspiller. Herved skaber jeg et
miljø for udvikling og et fundament for lysten til livslang deltagelse i idrætten.
Vær inkluderende betyder
At jeg tager højde for, at børn har forskellige motivationer og forudsætninger. Jeg ved, at det, at
være børnetræner er langt fra ”one-size-fit-all”. Jeg vil lære de børn jeg træner at kende hver især,
så jeg bedst muligt kan coache eller hjælpe barnet. Jeg vil stimulere barnets glæde ved, at det
gradvist lærer at kunne mere og mere og gennem inspiration give dem lyst til at prøve nyt. Jeg
spørger, afprøver nye ideer i samarbejde med spillerne, giver feedback og inddrager dem på denne
måde. I vores træningsmiljø findes der ikke fejl, men masser af forsøg, der giver motivation til
refleksion og fortsat udvikling.
Løfter der er midler til at understøtte de tre værdiløfter
Gør det sjovt og trygt betyder
At jeg ved at leg spiller en central rolle for børns nysgerrighed og lyst til at prøve og lære nyt. Jeg vil
fokusere på legen, fordi det er børnenes nærmeste udviklingszone. Som træner ved jeg, at tegnene
på, at de ikke er i zonen, er kedsomhed eller stress. Jeg vil møde alle spillere med anerkendelse og
skabe et miljø, hvor enhver oplever, at kunne noget og at høre hjemme. Det vil jeg gøre ved at
anerkende dem både som person og som spiller, og samtidig lære børnene at anerkende hinanden.
På denne måde skaber vi sammen et rummeligt miljø med plads til hinandens forskelligheder. Med
denne pædagogik får alle børnene adgang til trivsel som er forudsætningen for udvikling, og som
stimulerer lysten til at være med. Jeg ved, at når jeg møder børn med anerkendelse, så er jeg med
til at opbygge og styrke deres selvværd og selvtillid, som er nøglen til at gøre det at spille fodbold
sjovt, trygt og meningsfyldt.
Prioriterer kærligheden til fodbold over læring af fodbold betyder
At jeg ved at en meget lille andel af børnene bliver elitespiller, men at alle børn, der oplever glæde
ved at spille fodbold i barndommen, har potentialet til at blive sunde aktive unge og voksne, der
fortsat har lyst til at spille fodbold. At skabe den fantastiske arv er en del af mit job.
Hav fokus på de grundlæggende færdigheder betyder
At jeg ikke skal gå for meget op i de specifikke fodboldmæssige færdigheder. Det betyder, at jeg
ved, at børn har brug for ført at opøve de fundamentale motoriske færdigheder og ligeledes, at de
har behov for at lære det grundlæggende om boldbasis og hvordan man spiller holdboldspil, for at
blive glimrende boldspillere. Dette vil jeg gøre med brug af fælles børnetrænings-principper, så
børn gives de bedste betingelser for konstruktive oplevelser og for at udvikle sig.
Engagere forældre med anerkendelse betyder
At jeg ved, at forældre ikke er fjenden, men den største ressource, jeg råder over. Jeg ved, at
forældre vil det bedste for deres børn, og det samme vil jeg som deres træner. Forældresamspil er
nøgleordet og jeg ønsker, at forældre fortæller de gode historier om os. Fortælle at fodbold ikke
handler om at få deres barn på et førstehold, men om at komme med i fællesskabet. Jeg vil aldrig
vide, hvad forældre kan tilbyde eller er optaget af, hvis jeg ikke taler med dem.
Planlæg træning med progression betyder
At jeg tager børnespillerne med på en læringsrejse. Jeg ved, at alle børn har ret til udvikling og jeg
har viden om, at børn udvikler sig i individuelle tempi. Det betyder, at jeg skal sikre, at alle børn
bliver mødt med udfordringer i deres nærmeste udviklingszone (nuzo), så de synes, det er sjovt,
spændende og meningsfuldt at spille fodbold. For at jeg kan afvikle en træning, hvor alle børn kan
udvikle sig, kræver det, at jeg kan differentiere spil og øvelser, og at jeg kan praktisere det.
Brug forskellige metoder til at opnå læring betyder
At jeg ved at børn har præference for forskellige læringsstile og at børns udvikling sker i ryk
individuelt og er en kompleks proces, som jeg ikke vil fremskynde for at opnå hurtigere resultater.
Forskellige coaching- og træningsstrategier kan tjene børnene på deres forskellige
udviklingsstadier, og hjælpe mig med at skabe positive oplevelser, der er med til at gøre børn
sunde og glade.
Brug konkurrence på en udviklende måde betyder
At jeg ved, at mit primære fokus er på legen og ikke på resultater og præstation. For jeg ved, at
legen er grundstenen i børns udvikling og læring. Når jeg indimellem gør brug af konkurrence til
fodbold, er graden og atmosfæren omkring konkurrencebrugen med afsæt i mit kendskab til
børnegruppen og børnenes udviklingsstadium og hensyntagen til deres behov. Jeg ved, at
konkurrence kan være en fantastisk motivation og give sjove oplevelser, men kun, når jeg anvender
konkurrencemidlet med udvikling og glæde for øje, og på en måde, hvor spilleren kan lære at
håndtere sine mentale og følelsesmæssige færdigheder i konkurrencesituationer. Jeg ved også, at
når jeg anvender konkurrencemidlet med et resultat- og præstationsfokus, så skræmmer det nogle
typer af børn væk. Og min opgave er at bevare alle spilleres lyst til fodbold.